Hoofdmenu‎ > ‎Spellen‎ > ‎Spelbeschrijvingen‎ > ‎

De Poorters van Nieuwstad

Spelinformatie

Titel
De Poorters van Nieuwstad
Auteur Tycho van den Broek
Illustrator Rogier van de Beek
Uitgever 999Games
Aantal spelers 2 tot 4
Leeftijd vanaf 12 jaar
Speelduur 45-60 minuten
Taal Nederlands
Materiaal veel...


Geschreven door Ronald, november 2012

Preview

De Poorters van Nieuwstad is het resultaat van het maken van Het Perfecte Spel door 999Games. Op dit moment is het spel nog in ontwikkeling. Spelmagazijn heeft de gelegenheid gekregen het spel te testen. Onderstaande beschrijving is dan ook gebaseerd op het prototype. Het spel is nog niet helemaal af. Het getoonde spelmateriaal is dan ook nog niet in de definitieve vorm.
 

Introductie 

Gezamenlijk bouwen de spelers aan de stad Nieuwstad. Naarmate de stad groeit en er meer gebouwen komen, neemt ook het aantal inwoners (poorters) toe en daarmee de mogelijkheden voor de spelers. De speler die uiteindelijk het meeste bijdraagt aan de groei van de stad, wint het spel.


het spelbord

Het spoor rond het bord geeft aan hoeveel inwoners de stad heeft. Het minimum aantal is 5. In het midden van de stad is de centrale markt. Daaromheen ligt het (geel gekleurde) binnengebied, dat verdeeld is in 4 kwadranten. Daaromheen ligt het (groen gekleurde) buitengebied. In de haven liggen twee boten. Aan het begin van het spel is al het landgebied (met uitzondering van de markt) bedekt met bomen. Aan het begin van het spel hakt elke speler een stel bomen om (op de achterzijde van de kaart staat de opbrengst: 3 hout, 4 hout, 2 hout + 1 zwijn) en mag vervolgens een startbouwwerk kosteloos bouwen.

Spelverloop

Aan het begin van het spel zijn er 5 personages beschikbaar die de spelers kunnen inroepen. Later in het spel kunnen daar nog maximaal 2 bij komen. Om beurten kiezen de spelers een personage en voeren de bijbehorende actie uit. Vergelijkbaar met Puerto Rico krijgt de speler die het personage kiest een extra privilege en vervolgens moeten ook de andere spelers het personage laten werken.

  • Bouwmeester: Met de bouwmeester mag iedereen een gebouw bouwen. De bouwkosten staan op de gebouwen weergegeven (een combinatie van geld en hout). De gebouwen hebben invloed op het aantal inwoners van de stad (zowel positief als negatief) en leveren de bouwer punten op. Afhankelijk van het soort gebouw moet deze in het binnengebied of het buitengebied worden gebouwd. De gebouwen zijn omringd door wegen (verhard of onverhard). Deze moeten correct op elkaar aansluiten. Gebouwen in het binnengebied moeten aansluitend gebouwd worden. Het privilege is 1 korting op geld of hout).
  • Boer: De graanvelden krijgen 1 graan op het veld, de weiden krijgen 1 koe op het veld en de vissers krijgen 1 vis. Als de velden/weiden gevuld zijn, krijgen de spelers bij het activeren van de boer deze goederen in handen. Vis krijgen de spelers altijd direct in handen. Het privilege is 1 extra opbrengst.
  • Houthakker: Iedere speler mag een stuk bos omhakken en de inkomsten ontvangen. Het privilege is 1 extra hout.
  • Handelaar: Nu kunnen gebouwen worden gebruikt en goederen worden verhandeld. Op de centrale markt kan altijd gehandeld worden. Tevens zijn er speciale gebouwen waarin goederen kunnen worden omgezet. Je eigen gebouw kun je altijd gratis gebruiken, het gebruik van een gebouw van een ander kost 1 geld. Zo kun je hout omzetten in planken, graan in brood, vis in gerookte vis en zwijnen/koeien in vlees. Afhankelijk van het aantal inwoners van Nieuwstad kan een bepaalde hoeveelheid van deze goederen worden verkocht voor geld en punten. Het privilege is 1 extra geld.
  • Schout: De spelers krijgen de gelegenheid kaarten te kopen en te gebruiken. Een kwart van de kaarten zijn gebeurteniskaarten die direct moeten worden uitgevoerd en voor alle spelers een gevolg kunnen hebben. De andere kaarten geven de spelers voordelen. Het privilege is 1 extra geld.

de bakkerij

De rode speler is eigenaar van deze bakkerij. Bij 10 poorters kan 1 brood worden verkocht. Bij 20 poorters kunnen 3 broden worden verkocht. Zodra de bakkerij in de stad is gebouwd, komt deze tegel naast het bord te liggen en kan deze gebruikt worden door de spelers. De bakkerij wordt gebruikt om graan om te zetten in brood en om het brood eventueel en indien mogelijk te verkopen.


de acties van de gebouwen

  • Op de centrale markt kunnen zwijnen, koeien en graan voor 1 geld worden verkocht.
  • In de slagerij kunnen koeien en zwijnen omgezet worden in vlees en eventueel worden verkocht voor punten en geld.
  • In de bakkerij kan graan omgezet worden in brood en eventueel worden verkocht voor punten en geld.
  • Bij de visboer kan vis worden gerookt en eventueel worden verkocht voor punten en geld. (Deze afbeelding is incorrect.)
  • In de herberg kunnen combinaties van vlees/gerookte vis en brood worden omgezet in veel punten en geld.
  • In de houtzagerij kan hout worden omgezet in planken (maximaal 2 per keer). Planken gelden bij het bouwen als 2 hout.
  • Bij de houthandel kan hout (maar geen planken!) worden verkocht of gekocht.

brood, zwijnen, planken en hout

Op de achterzijde van de fiches staat het verwerkte goed (brood staat achterop graag, enz.)

 

slagerij en kerk

De slagerij kost 4 geld en 3 hout om te bouwen. Er komen 3 poorters bij de in de stad en de bouwer verdient 1 punt. De slagerij heeft 2 verharde wegen en 2 onverharde wegen. De kerk is een gebouw dat door meerdere spelers gezamenlijk moet worden gebouwd. Over de verdeling van de bouwkosten en de punten moeten deze spelers er onderling uit zien te komen. 

Nadat alle spelers een personage hebben gekozen en geactiveerd, gaan deze weer terug naar de algemene voorraad en begint een volgende ronde. De volgende speler wordt de nieuwe startspeler. Als ten minste één van de spelers 30 punten of meer heeft, is het spel ten einde. De speler met de meeste punten heeft nu gewonnen. Als er niemand heeft gewonnen wordt er een nieuwe ronde gespeeld. Deze begint met inkomsten die spelers uit hun gebouwen krijgen. Daarna worden weer personages geactiveerd. Het spel duurt gemiddeld zo'n 8 rondes.