Hoofdmenu‎ > ‎Activiteiten‎ > ‎Spiel Essen‎ > ‎Spiel 2018‎ > ‎

Preview Spiel 2018

Geschreven door Enrico van KesselRonald Hoekstra en Saskia van Reeden
Update: 16-09-2018

Tijdens Spiel zullen er weer vele nieuwe spellen uitkomen. De verwachting is dat het er wel eens meer dan 1.400 kunnen zijn. Te veel om hier allemaal te bespreken. Bovendien zijn er al diverse andere websites die een keurig overzicht bijhouden. Daarom zullen we net al vorig jaar een selectie maken van spellen die onze persoonlijke interesse hebben gewekt. Naarmate Spiel dichterbij komt, zullen we het verder aanvullen.

Voorkeuren van Enrico
Enrico is vooral een liefhebber van de zogenaamde Eurogames. Daarbij blijft de speelduur beperkt tot ongeveer anderhalf uur, zodat er wel enige diepgang mogelijk is maar het geen verhaal zonder einde gaat worden. Strategie is gewenst, maar een zekere factor geluk is geen probleem. Het zal je dan ook niet verbazen dat je veel van dit type spellen in zijn lijstje ziet staan. Voor de afwisseling zijn ook kortere spellen en kaartspellen erg welkom.

Voorkeuren van Ronald
Ronald heeft een brede smaak aan spelstijlen, van lang tot kort en van diepgaand tot eenvoudig. Zijn lijstje met titels voor Spiel zal een voorkeur hebben voor de wat kortere spellen met voldoende pit en de spellen met nieuwe of verrassende elementen.

Voorkeuren van Saskia
Saskia houdt van variatie. Haar lijstje voor Spiel bevat spellen met een speelduur van 20 minuten tot vijfeneenhalf uur, sologames, coöps en competitieve spellen. Ze speelt graag innovatieve spellen en vindt vormgeving belangrijk.

Selectie van spellen

Trollfjord (Zoch Verlag/Aporta Games)

2-4 spelers / 45-60 minuten

Sinds Zoch enkele jaren geleden zich naast kinderspellen ook op familiespellen is gaan richten, zijn er al een aantal erg leuke spellen uitgebracht. Trollfjord kan wel eens de volgende zijn in dat rijtje. Zoals je bij een familiespel mag verwachten, zit er een geluksfactor in het spel. Die bestaat uit een grote hamer waarmee je een tik op een toren met houten blokjes moet geven, waarna er een aantal van deze schatten uit de toren vallen. Deze schatten zijn uiteraard begeerd door de spelers. Om ze kunnen krijgen zul je jouw trollen strategisch op het spelbord moeten plaatsen, want daarmee vergroot je de kans dat de schatten bij jou terechtkomen. Probeer wel te voorkomen dat jouw trollen te begerig worden, want dan gaat een ander met de schatten aan de haal. Het spel wordt samen met Aporta Games uitgebracht, waarbij Aporta de Engelse en Zoch de Duitse versie verzorgt. (Enrico)

Futuropia (2F-Spiele)

1-4 spelers / 90 minuten

Het Duitse eenmansbedrijf 2F-Spiele heeft door de jaren heen al heel wat interessante spellen op de markt gebracht. Dit jaar komen er liefst 4 spellen uit, waarvan overigens één heruitgave. Het meest interessante spel vind ik Futuropia. En niet alleen vanwege het thema. Want wie wil er nu niet in luilekkerland wonen, waarbij je niet hoeft te werken (het mag wel overigens) en wel inkomen krijgt? Hierdoor heb je een zee van tijd om aan je hobby’s te besteden, dus de spellenverzameling kan afgestoft worden.

Als speler maak je deel uit van een team om dit ideële doel te verwezenlijken. Daarbij moet je ervoor zorgen dat zo min mogelijk mensen hoeven te werken. Daarnaast moet je echter ook nog voor voldoende voedsel en energie zorgen om het spel te kunnen winnen. Er zijn diverse setups mogelijk, waardoor het spelverloop zal veranderen. (Enrico)

Das Tiefe Land/Lowlands (Feuerland Spiele/Z-Man)

2-4 spelers / 50-100 minuten

Dit spel is al een paar maanden uit, maar mag toch nog wel gezien worden als een nieuwe uitgave voor het grote publiek tijdens Spiel. Bovendien heeft het een thema dat ons laaglanders moet aanspreken. De spelers zijn namelijk boeren die het hoofd boven water moeten zien te houden. In de letterlijke betekenis, want de landerijen worden constant bedreigd door hoog water. Daarom moeten de spelers samenwerken om dijken te bouwen. Iedere arbeider die je hiervoor inzet is er echter één minder om te werken op de boerderij en daar is genoeg te doen. Je moet dus een goed evenwicht zien te vinden, want anders snelt de concurrentie je voorbij en heeft zij haar schaapjes eerder op het droge. Voor zover bekend bij ons is er (nog) geen Nederlandstalige uitgave gepland. (Enrico)

The River (Days of Wonder)
2-4 spelers / 45 minuten

De pioniers van de spelers varen in dit spel stroomopwaarts. In een beurt kunnen de pioniers acties uitvoeren, zoals het nemen van nieuwe terreintegels en deze langs hun rivier plaatsen. Deze terreintegels bepalen de hoeveelheid grondstofproductie (van hout, steen en klei). De geproduceerde goederen moeten wel kunnen worden opgeslagen. Met de opgeslagen goederen kunnen nieuwe gebouwen worden gebouwd. De gebouwen leveren een verschillende hoeveelheid punten op. Daarnaast leveren ze ook een bonusfiche op. Het spel eindigt, zodra iemand 5 gebouwen of 12 terreintegels op zijn bord heeft geplaatst. Naarmate je meer terreintegels bouwt, raak je meer pioniers kwijt. Aan het eind van het spel kun je nog bonuspunten verdienen door de plaatsing van je terreintegels. Het spelmateriaal is zoals gewoonlijk weer prima verzorgd. Het spel lijkt aan de lichte kant en daardoor uitermate geschikt om met de familie te spelen. Het spel is in ieder geval snel uit te leggen. (Ronald)

Opmerking: In de Engelse regels staat op pagina 4: "On this spot, there is room for 1 Pioneer of any color." De Duitse regels komen hier mee overeen: "Dieses Feld bietet Platz für 1 Kundschafter einer beliebigen Farbe." De Nederlandse regels schrijven echter: "Op dit vak mag er van elke kleur 1 Pionier staan." Dat is wel een wezenlijk verschil: 1 totaal of 1 per speler!

Ceylon (Ludonova)
2-4 spelers / 60 minuten

In Ceylon planten de spelers thee in verschillende plantages en op verschillende hoogtes. De thee moet geoogst worden en uiteraard tegen de hoogste prijs worden verkocht. Daartoe winnen de spelers advies in en ontwikkelen ze technologie. Aan het eind van het spel levert dit allemaal punten op. De acties worden uitgevoerd door middel van actiekaarten. Op elke kaart staan 2 hoofdacties en 2 alternatieve acties. De speler die de kaart speelt bepaalt welke hoofdactie voor hem beschikbaar is. De andere hoofdactie is voor de andere spelers beschikbaar. Je mag altijd kiezen voor een van de alternatieve acties. Er zijn 5 verschillende hoofdacties: planten, oogsten, handelen, advies inwinnen of technologie ontwikkelen. De alternatieve acties zijn het verplaatsen van je pion (erg belangrijk voor de andere acties) of het incasseren van geld. Het spel eindigt als iemand zijn laatste plantage heeft geplant of als de actiekaarten op zijn. Daarna is het punten tellen, waarbij gelijke standen in het voordeel van de speler met de beste technologie worden beslecht. Zoals te verwachten was, is de startspeler van Ceylon, de speler die als laatste thee heeft gedronken. (Ronald)

Orbis (Space Cowboys)
2-4 spelers / 45 minuten

Splendor heeft de afgelopen jaren indruk achter gelaten. Nu komt Space Cowboys met een nieuw spel, dat wellicht aan het niveau van Splendor kan tippen. In 15 rondes bouwen de spelers een piramidevormige wereld. De basis wordt gevormd door 5 tegels en de rijen daarboven moeten telkens een grondsoort gemeen hebben met een onderliggende laag. De tegel wordt gekozen uit een aanbod van 9. Op de aangrenzende tegels in het aanbod komt een aanbidder uit de voorraad te liggen. De nieuwe tegel kost aanbidders om te kunnen bouwen. Als de kosten van de tegel niet kunnen worden betaald, dan wordt het een woestenij, die 1 strafpunt oplevert. Voordeel is wel, dat alle grondsoorten aan een woestenij mogen grenzen. Eenmaal per spel kan een van de (per spel variërende) godentegels worden gekozen. Deze kan een direct voordeel opleveren of punten aan het eind van het spel. De tegels in je wereld leveren trouwens ook een bonus op. Wie de meeste punten weet te halen, wint (uiteraard) het spel. (Ronald)

Detective (Portal Games)
1-5 spelers / 180 minuten

Onlangs is Detective verschenen, een coöperatief detective spel. In het spel moeten 5 zaken worden opgelost, die onderling zijn verbonden met een rode draad. Naast de informatie in het spel, moet je ook gebruik maken van een database via (bijvoorbeeld) een tablet. In de database staat informatie over verdachten, maar ook wordt sporen-informatie opgeslagen, alsmede gespreksverslagen van verhoren. Daarnaast mag je soms achtergrondinformatie opzoeken op internet, die je helpen de zaak beter te begrijpen. Zo wordt de zaak wel heel reëel. Voor elke zaak heb je een aantal “dagen” beschikbaar en elke dag heeft in principe 8 werkuren. Uiteraard kunt je overwerken, maar dat levert stress op. En bij te veel stress, moet je de zaak voortijdig afsluiten. Door de tijdsbeperking kun je niet alle sporen uitgebreid volgen en moet je keuzes maken. Soms kom je via verschillende sporen bij dezelfde informatie uit. Bij het volgen van de sporen kun je informatie vinden, die je in de database kunt invoeren. Denk aan een vingerafdruk, die je in de database kunt matchen met eerdere informatie. Als de tijd voorbij is, moet je je dossier afsluiten en vragen beantwoorden. Hoe meer je er goed beantwoord, hoe groter de kans dat je de zaak goed afsluit. Bij het afsluitende “gesprek” word je op de hoogte gebracht van het juiste resultaat. In de eerdere zaken kun je ook informatie vinden, die je in latere zaken nodig hebt. Inmiddels heb ik een zaak opgelost en wacht met spanning op de volgende zaak. Het is zeer de moeite waard en erg leuk om met elkaar het verhaal uit te vissen. Reken er maar op dat je de eerste keer langer dan 3 uur bezig bent. Helaas nog niet in de Nederlandse taal beschikbaar. (Ronal

Nemeton (Blam!)

2-4 spelers / 60 minuten

In Nemeton zijn de spelers druïden, die het bos proberen te redden. Wie dat het beste doet, wint het spel. In zijn beurt doorloopt een speler 4 fases. Na 10 (of 11) beurten is het spel ten einde. Elke beurt wordt een tegel van de de eigen stapel aangelegd aan het bos. De maan schijnt vanaf deze tegel in een rechte lijn naar de eerste overeenkomende tegel (rivier -> rivier). Op alle onbezette tegels groeien vervolgens bloemen. Daarna wordt de aangelegde tegel omgedraaid en wordt het effect uitgevoerd. Tot slot moet de druïde door het bos reizen en eventueel acties uitvoeren (planten verzamelen, drankjes maken, het vertrouwen van de dieren winnen, de kracht van de eik gebruiken). Daarna eindigt de beurt en worden eventueel behaalde doelen verzameld. Zo proberen de druïdes op allerlei manieren punten te scoren. Het ziet er allemaal gelikt uit, maar is het nieuw genoeg om de aandacht vast te houden? Ik twijfel… (Ronald)

Overzicht van uitbreidingen

Er komen natuurlijk ook weer de nodige uitbreidingen uit. Het onderstaande lijstje poogt zeker niet compleet te zijn, maar geeft aan naar welke uitbreidingen onze aandacht uit gaat.

• 7 Wonders: Armada, waarbij iedere speler een eigen marinebord krijgt met 4 sporen
  • Adrenaline: Team Play DLC, met o.a. spelmateriaal voor een zesde speler en een teamplay mogelijkheid (max 3 tegen 3, maar ook 1 tegen 1)
  • Cave vs Cave: Era II: The Iron Age, met een aparte grot waarin erts te vinden is, dat je met ezels naar boven brengt
  • Caverna: The forgotten folk, met 8 verschillende rassen, die gespeeld kunnen worden, met bijzonder voor- en nadelen
  • Clank! Expeditions: Gold & Silk, met o.a. een nieuw dubbelzijdig spelbord en meer dan 50 tokens
  • Clank! In! Space! Apocalypse!, met o.a. 2 nieuwe dubbelzijde spelbordmodules en 35 avonturenkaarten
  • Concordia: Venus, geen uitbreiding, maar een standalone spel, met o.a. teamplay, de godin Venus en nieuwe speelborden
  • Altiplano: the Traveler, met een reiziger die door het land reist en nieuwe ideeën meebrengt
  • Potion Explosion: The 6th Student, met een dispenser, een gamemodus voor 5/6 spelers en 2 nieuwe potions met gedeelde ingrediënten
  • Isle of Skye: Die Druiden, met een apart bord waar in een tweede koopfase tegels gekocht kunnen worden
  • Colt Express: Bandits (6), zes verschillende robot-spelers, voor elke bandiet één; als de robot wint, verliezen alle spelers
  • Terraforming Mars: Colonies, bouw koloniën buiten Mars en stuur je handelsvloot er naar toe
  • Terraforming Mars: Prelude, die je een jumpstart bezorgt en het spel sneller op gang brengt; tevens 5 nieuwe corporations
  • Whistle Stop: Rocky Mountains, die een extra bergketen toevoegt en een heleboel nieuwe tegels
  • Dixit: 10th Anniversary, met 84 nieuwe kaarten volgens het bekende recept
  • Ein Fest für Odin: Die Norweger, een grote uitbreiding met o.a. 4 nieuwe eilanden, een bergketen en random startgebouwen
  • Flamme Rouge: Meteo, een kleine uitbreiding die weerelementen toevoegt, zoals storm, zijwind en tegenwind
  • Kingdomino: Age of Giants, met o.a. nieuwe tegels waar reuzen op staan, die je kronen afpakken, totdat je ze weg weet te sturen
  • Santa Maria: American Kingdoms, met o.a. nieuwe gebouwen, nieuwe schepen en nieuwe modules
  • Wendake: New Allies, voegt Franse en Engelse legers toe, die je om hulp kunt vragen en er komen geweren in het spel
  • Great Western Trail: Rails to the North, met een nieuw spoorwegsysteem en een uitbreiding voor de spelersborden
  • Fields of Green: Grand Fair, in de uitbreiding draait het om de jaarlijkse Agricultural Grand Fair met attracties en festiviteiten

Verwachte toppers

Wat de toppers van de beurs zullen worden, is altijd afwachten. Toch proberen we net als voorgaande jaren te voorspellen welke spellen het in zich hebben om door het publiek bovengemiddeld gewaardeerd te worden en hoog te eindigen in de Fair Play lijst, één van de toonaangevende lijsten van Spiel.

Enrico

Ronald

Saskia

Nederlandse inbreng

Spiel zou Spiel niet zijn zonder de Nederlandse uitgevers. Al jarenlang leveren zij hoogstaande spellen en dat wordt gewaardeerd door het publiek. Bijna ieder jaar staat er wel minimaal één van de spellen in de top van de Fairplaylijst. Het blijkt maar weer dat een klein land ook op spellengebied groot kan zijn. Reden genoeg dus om hier wat aandacht aan te besteden.