Hoofdmenu‎ > ‎Activiteiten‎ > ‎Spiel Essen‎ > ‎Spiel 2019‎ > ‎

Preview Spiel 2019

Geschreven door Enrico van KesselRonald Hoekstra en Saskia van Reeden
Update: 14-09-2019

Tijdens Spiel zullen er weer vele nieuwe spellen uitkomen. De verwachting is dat het er wel eens meer dan 1.400 kunnen zijn. Te veel om hier allemaal te bespreken. Bovendien zijn er al diverse andere websites die een keurig overzicht bijhouden. Daarom zullen we net al vorig jaar een selectie maken van spellen die onze persoonlijke interesse hebben gewekt. Naarmate Spiel dichterbij komt, zullen we het verder aanvullen.

Voorkeuren van Enrico
Enrico is vooral een liefhebber van de zogenaamde Eurogames. Daarbij blijft de speelduur beperkt tot ongeveer anderhalf uur, zodat er wel enige diepgang mogelijk is maar het geen verhaal zonder einde gaat worden. Strategie is gewenst, maar een zekere factor geluk is geen probleem. Het zal je dan ook niet verbazen dat je veel van dit type spellen in zijn lijstje ziet staan. Voor de afwisseling zijn ook kortere spellen en kaartspellen erg welkom.

Voorkeuren van Ronald
Ronald heeft een brede smaak aan spelstijlen, van lang tot kort en van diepgaand tot eenvoudig. Zijn lijstje met titels voor Spiel zal een voorkeur hebben voor de wat kortere spellen met voldoende pit en de spellen met nieuwe of verrassende elementen.

Voorkeuren van Saskia
Saskia houdt van variatie. Als een spel haar boeit, mag het best 5 uur duren. Haar lijstje voor Spiel bevat sologames, coöps en competitieve spellen. Ze speelt graag innovatieve spellen en vindt vormgeving belangrijk.

Selectie van Spellen

Maracaibo (DLP Games)
1-4 spelers / vanaf 12 jaar / 45-150 minuten

Met Maracaibo van DLP Games ga je het schip in. In letterlijke betekenis wel te verstaan, voor zover je inlevingsvermogen bij een bordspel hiertoe toereikend is. In figuurlijke zin lijkt die kans niet zo groot, want deze uitgever weet al een aantal jaar prima spellen op de markt te brengen. Zoals gezegd draait het om scheepvaart en wel in het Caraïbisch gebied van de 17e eeuw. Als zeevaarder probeer je je macht in politiek en economisch opzicht uit te breiden. Dit kan op diverse manieren: het uitbouwen van je schip, gevechten aangaan of boten kapen, maar ook “gewoon” door expedities uit te zetten en opdrachten te vervullen. En als dit nog niet genoeg voor je is, kun je er ook voor kiezen om het spel op een andere manier te spelen: door gezamenlijk een campagne aan te gaan. Mocht je van plan zijn om dit spel ‘s ochtends vroeg al aan te gaan schaffen tijdens Spiel, hou er dan rekening mee dat je de hele dag met een paar kilo aan spelmateriaal rondsjouwt. Maar misschien is het dat allemaal wel waard. (Enrico) Met Alexander Pfister als auteur trekt deze helemaal mijn aandacht. (Ronald)

Skytopia: in the circle of time (Cosmodrome Games)
2-4 spelers / vanaf 12 jaar / 40-60 minuten

Wie de afgelopen jaren mijn bijdragen aan de Spiel-Preview gelezen heeft, is het vast opgevallen dat het bouwen van steden regelmatig terug komt. Skytopia: in the circle of time heeft ook dit thema. In basis is het duidelijk: zorg dat je de mooiste stad bouwt, vergaar roem en win daardoor het spel. Toch trekt dit spel iets meer mijn aandacht dan vele andere stedenbouwspellen. Dit komt gedeeltelijk door het opvallende artwork en ook het bouwen van een stad in de ruimte wijkt iets af van het gemiddelde spel. Maar het meest opvallende is wel dat de bouwkosten van nieuwe gebouwen afhankelijk zijn van de snelheid waarmee je wilt bouwen. Dit geeft ineens een andere dimensie aan dit worker placementspel, waar ik erg benieuwd naar ben. (Enrico)

Kingdomino Duel (Blue Orange)
2 spelers / vanaf 8 jaar / 20 minuten

Kingdomino, hadden we daar al niet eens van gehoord? Jazeker, 2 jaar geleden gooide deze vlotte dominovariant hoge ogen! De doos was wel aan de forse kant, een knelpunt dat dit spel ondervangt: dit kun je makkelijk meenemen op vakantie.
Kingdomino Duel is een standalone spel. Het vertaalt het thema naar Roll & Write-trend. Je vult je koninkrijk nu niet met tegels, maar met zelf samengestelde ‘domino’s’ die je kiest uit de afbeeldingen op de gegooide dobbelstenen. Zo vul je geleidelijk aan je papieren koninkrijk, terwijl je je tegenspeler natuurlijk goed in het oog houdt. Tovenaars kunnen tussendoor nog wat krachtige spreuken strooien.
Ik ben benieuwd op welke doelgroep dit spel zich nog richt na de succesvolle voorganger, maar wie weet is het een succes met het snelle spelverloop en de eenvoudige regels. (Saskia)

The quest for El Dorado/Wettlauf nach El Dorado (Ravensburger Spieleverlag, Lavka Games en wie allemaal nog meer?)
2 - 4 spelers / vanaf 10 jaar / 30-60 minuten

Eerlijk gezegd bestond dit spel van Reiner Knizia al langer, maar het is in mijn ogen in Nederland onterecht onder de radar gebleven. Een opmerkelijke ontwikkeling is dat Knizia nu los van Ravensburger in een fors aantal andere landen, via 999Games ook in Nederland, zijn spel wil laten uitgeven. Dat kan niet in de vormgeving die met Ravensburger was afgesproken, dus komt er hopelijk nog dit jaar een nieuwe, alleen in de vormgeving afwijkende, uitgave van dit superleuke deckbuilder racespel, waarbij je door verschillende landschappen zo snel mogelijk naar El Dorado reist.
De route die je aflegt is flexibel samen te stellen, dus je kunt het zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Daarnaast kun je fiches toevoegen die al in het basisspel meegeleverd zijn en die net wat meer afwisseling bieden. En voor wie er dan nog niet genoeg van heeft, komen er naar alle waarschijnlijkheid ook uitbreidingen. Mochten die er komen, dan moet je wel even goed opletten bij welke basisuitgave die passen. (Saskia) Een topper die ik graag op tafel zet. We want more! (Ronald)

Era (Eggert Spiele)
1-4 spelers / 45-60 minuten / vanaf 8 jaar

Een nieuw spel van Pandemic auteur Matt Leacock en meteen een nieuw type: roll & build. In navolging van zijn spel Roll through the ages, gooi je dobbelstenen om je stad op te bouwen. Je schrijft het niet op een blaadje, maar je bouwt het echt met miniaturen. Zo kun je veel beter zien wat de andere spelers doen en deze kun je ook beïnvloeden. Het speelt zich af in de middeleeuwen en het wordt aangekondigd als een nieuwe serie stand-alone spellen. Je mag je dobbelstenen maximaal 3 maal gooien (dit doen alle spelers tegelijk!) en dan ontvang je grondstoffen en rampen. Vervolgens mag je gebouwen bouwen en moet je je bewoners eten geven (1 graan per dobbelsteen). Als een aantal gebouwsoorten volledig op is, dan is het spel ten einde en kan de winnaar worden bepaald. Het zal vast weer een topper worden, maar wellicht staat de hoge prijs van het spel dit in de weg. Mijn interesse is in ieder geval gewekt. (Ronald)

Point Salad (AEG)
2-6 spelers / 15-30 minuten / vanaf 14 jaar

Deze puntensalade is niet ontworpen door Stefan Feld. Het spel bestaat uit 108 speelkaarten met aan de ene kant groenten (zes verschillende) en aan de andere kant een scorekaart. Tijdens het spel liggen er 3 stapels met de scorekant naar boven en 6 open groentekaarten. In je beurt pak je of 2 groentekaarten of 1 scorekaart. Daarna worden de groentekaarten weer aangevuld (van de bijbehorende stapel). Je mag een gepakte scorekaart eenmaal per beurt nog omdraaien naar de groente kant, maar niet andersom. Als alle kaarten op zijn, kun je de punten tellen en de winnaar bepalen. Echt een puntensalade dus. Met deze eenvoudige regels lijkt een geweldig leuk kaartspelletje gemaakt te zijn. Hoe combineer je de juiste scorekaarten om het spel te kunnen winnen? (Ronald)

Anubixx (Nürnberger Spielkarten)
2-5 spelers / vanaf 8 jaar / 20 minuten

Dobbelspelletjes zijn altijd leuk voor tussendoor. Het doel van het spel is om zo groot en mooi mogelijke bouwwerken te creëren door efficiënt gebruik te maken van de dobbelstenen. Zorg er daarom voor dat je het doel niet uit het oog verliest. Anubixx gaat lekker snel doordat één speler de dobbelstenen gooit en vervolgens alle spelers tegelijkertijd aan het bouwen zijn. Zoals altijd zit er een behoorlijke geluksfactor in dit dobbelspel, maar met behulp van de steengroeve kun je de dobbelsteenworp manipuleren. (Enrico)

Black Angel (Pearl Games / Asmodee)
1-5 spelers / vanaf 12 jaar / 60-120 minuten

Pearl Games maakt al jaren prachtige spellen en ook Black Angel past perfekt in dit rijtje. Het spel speelt zich af aan boord van het gelijknamige ruimteschip. De aarde is inmiddels onbewoonbaar geworden en daarom wordt koers gezet naar een nieuwe planeet. Dat gaat echter wel een paar millenniums duren. Jij bent één van de kunstmatige intelligenties die de bemanning assisteert. Om dit voor elkaar te krijgen moet je niet alleen de boel in het ruimteschip zelf in de gaten houden, maar ook de koers uitzetten, obstakels ontwijken en tussendoor nieuwe technologieën leren. Het spel ziet er niet alleen flitsend uit, maar bevat ook veel componenten, waaronder diverse miniaturen, spelersbordjes en 2 spelborden. Een grote speeltafel kan dus wel handig zijn. (Enrico)

Cartographers (Thunderworks Games en meer)

1 - 100 spelers / vanaf 10 jaar / 30 - 45 minuten

Ben je op zoek naar een spel dat je met honderd mensen kunt spelen? Gevonden!
De term “Roll player tale” kan wat misleidend zijn, dit is namelijk een roll and write spel waarin je probeert de scorevel zo in te vullen dat het voldoet aan de verschillende scorecriteria. Kaarten bepalen welke criteria dat zijn. Er zijn vier doelen die in vier rondes aan bod komen, per ronde steeds twee in een wisselende combinatie. Je moet dus vooruit denken en verschillende scenario’s ontwikkelen om je score te optimaliseren. Elk spel speel je dus met weer nieuwe combinaties van doelen, dat houdt het afwisselend. Het spel biedt meer interactie dan de meeste roll & write spellen, met monsterkaarten kun je elkaar zelfs enigszins dwarszitten. Nu nog 99 anderen zoeken om het eens in de volle bezetting te spelen… (Saskia)
Cartographers maakt net als Lockup deel uit van de Roll Player wereld. (Ronald)

Detective City of Angels (Van Ryder Games)

1 - 5 spelers / vanaf 14 jaar / 30-150 minuten (30 minuten per speler)

Dit spel speelt zich af in de donkere en gewelddadige wereld van Los Angeles in 1940. De fijne retro vormgeving geeft de sfeer uitstekend weer en trekt je dit moordmysterie in. De meeste spelers zijn onderzoekers en doen er alles aan om een zaak tot een succesvol einde te brengen, zelfs als dit van ze vraagt om verdachten te intimideren, creatief om te gaan met bewijsmateriaal en hun collega-detectives wel erg nauwgezet in het oog te houden. Eén speler heeft een andere rol: dit is de misleider die als enige doel heeft de detectives het leven zuur te maken en ze te misleiden door te bluffen, manipuleren en vaak ook simpelweg glashard te liegen. In dit spel is een innovatief element opgenomen (ARC, het Adaptive Response Card) systeem dat spelers het gevoel geeft dat ze een verdachte ondervragen. Verdachten geven geen standaard antwoorden, maar de bedrieger kan kiezen hoe ze de vragen beantwoorden. Vertelt de verdachte de waarheid of leidt de misleider je op een subtiele manier naar een dood spoor?
Iedere misdaad is een zorgvuldig opgestelde puzzel die zich op verschillende manieren kan ontwikkelen, afhankelijk van de keuzes die de detectives maken.
De uitbreiding Bullets over Hollywood voegt 4 nieuwe mysteries toe. (Saskia)

Jaws (Ravensburger)

2-4 spelers / 60 minuten / vanaf 12 jaar

Een spel gebaseerd op de legendarische film uit 1975: Jaws, over een orka die het gemunt heeft op zwemmers. Een van de spelers speelt de orka, de andere spelers zitten achter hem aan. Het spel is verdeeld in 2 gedeeltes: in deel 1 proberen de spelers zoveel mogelijk zwemmers te redden. In deel 2 zitten de spelers op een zinkend schip en proberen te overleven. De mogelijkheden die iedereen heeft in deel 2 zijn afhankelijk van hoe goed ze het gedaan hebben in deel 1. Weet de orka dit keer wel te winnen? Is het een geslaagde omzetting van film naar spel? Ik popel in ieder geval om het uit te proberen. (Natuurlijk met de spannende filmmuziek op de achtergrond.) Hopelijk is het spel aanwezig bij Spiel. (Ronald)

Nederlandse inbreng

Terramara (Quined Games)

2-4 spelers / vanaf 12 jaar / 120 minuten

Terramara verplaatst ons naar het Noord-Italië van zo’n 1500 jaar voor het begin van onze jaartelling. Je neemt één van de clans (Terramara genaamd) onder je hoede en probeert deze te ontwikkelen en handel te drijven met andere clans. Om te slagen in je missie zul je ervoor moeten zorgen dat je nieuwe technologieën ontwikkelt en ook je gevechtskracht zal regelmatig een boost moeten krijgen. Dit bereik je door gedurende het spel je arbeiders naar diverse velden te sturen
De speelduur zit een beetje aan het maximum van mijn interessegebied, maar dit is ook vaak afhankelijk van de complexiteit van een spel. In dit geval lijkt het aantal uitzonderingen in de spelregels zeer beperkt te zijn, wat een vlot spelverloop zeker zal bespoedigen. (Enrico) Terramara is oorspronkelijk ontstaan als een kaartspelversie van Leonardo da Vinci, maar daar zul niet al te veel meer van herkennen. Er zitten leuke vernieuwende elementen in het spel. Zo kunnen de spelerpersonages van jongeling volwassen worden en zo andere mogelijkheden krijgen. (Ronald)

Overzicht van uitbreidingen

Er komen natuurlijk ook weer de nodige uitbreidingen uit. Het onderstaande lijstje poogt zeker niet compleet te zijn, maar geeft aan naar welke uitbreidingen onze aandacht uit gaat.

• Ganymede: Moon, vergroot je spelersbord en voegt raadgevers toe, waarmee meer interactie wordt toegevoegd.