Hoofdmenu‎ > ‎Activiteiten‎ > ‎Spiel Essen‎ > ‎Spiel 2019‎ > ‎

Spiel 2019 Ronald Verslag deel 2

Terug naar deel 1

Geschreven door Ronald Hoekstra

 

De nieuwe hoofdingang had een stuk of 16 kassa's en een grote hal waar iedereen kon wachten tot het exact 10:00u was. Drie grote deuren gingen open en iedereen was binnen enkele minuten binnen. Wat een verschil met voorgaande jaren. Alleen het parkeren is nog steeds niet echt super geregeld. Veel verkeersstromen die elkaar kruisen. Dat moet logistiek toch beter kunnen.

 

Bij Smart Games waren weer de nodige puzzelspelletjes van de bekende kwaliteit. Ze beginnen allemaal vrij eenvoudig en langzaam maar zeker worden de puzzels steeds pittiger. Zo moet je bij het linkerspel de konijnen in hun hol zien te krijgen. Deze mogen alleen maar over andere dingen heen springen (konijnen, vossen, paddestoelen). De paddestoelen staan vast en de vossen kun je in een rechte lijn verschuiven. Bij de andere gaat het om transparante salamanders en vliegen. Door het plaatsen van de tegels krijgen deze dieren een kleur. Je moet ze de juiste kleur geven en op de hogere niveaus moeten sommige salamanders ook een vlieg kunnen vangen. 


Uiteraard moesten we even Harry Potter Hogwarts Battle - Defence Againts the Dark Arts proberen. Een snel deckbuilding spelletje, waarbij je de tegenstander met toverspreuken naar achteren moet duwen. Uiteraard duwt de tegenstander terug. Het ging heel lang gelijk op, totdat Nisha Harry Potter in stelling kon brengen en mij de genadeklap toebracht. Vandaar de big smile.

 

Daarna hebben we twee behendigheidsspelletjes gespeeld. In Dingo Disc moet je proberen al je speelschijven kwijt te raken. Om beurten gooi je de dobbelstenen. Deze bepalen de kleur en de ring waarin je je schijf moet plaatsen. Aangezien de schijf aan een touwtje hangt, wiebelt deze aardig. Als er schijven vanaf vallen, dan moet je deze aan je totaal toevoegen en ben je langer bezig. Gooi je een 1, dan krijg je van alle spelers een schijf. Dat laatste is behoorlijk bepalend voor wie het spel wint. Leuk om een keertje te doen, maar daarna weer snel verder. Ook het voetbalspelletje waarbij je met een ijsstokje een metalen voetbal moet schieten is ook kortstondig vermaak. Om beurten tik je tegen de bal en je probeert deze in het doel van de tegenstander te schieten. De vaststaande pinnetjes staan daarbij natuurlijk in de weg.

 

Dekalko is een partygame die wel meteen werd aangeschaft. Alle spelers krijgen een foto, die in een doorzichtig mapje wordt gedaan. Daarna probeer je deze zo snel mogelijk over te trekken. Als je denkt klaar te zijn, pak je een genummerde blancokaart uit het midden en doet deze voor de foto. Nu zie je alleen nog je tekening. Als iedereen klaar is, moeten de spelers proberen om de tekeningen te raden. Je krijgt maar 1 poging. Heb je het als eerste goed, dan krijg je de foto (die 2 punten waard is). De tekenaar krijgt de punten van de blanco kaart (4, 3, 2 of 1). Je wilt dus zo snel mogelijk tekenen en dan blijkt later dat je tekening niet echt herkenbaar is. Je mag geen eigen verzonnen dingen toevoegen om je tekening te ondersteunen. Een snel te leren partygame, die vast en zeker vaker op tafel gaat komen.

 

Uiteraard moesten we ons even vergapen aan de prachtig geschilderde miniaturen en natuurlijk gingen we zelf ook nog even een uurtje schilderen aan een poppetje bij Warhammer. En zo vloog de dag voorbij. 

De tweede dag schoven we aan bij Aqua Mirabilis. Helaas bleek dat je je van tevoren moest inschrijven, maar omdat de spelers er nog niet waren, konden we toch alvast een uitleg krijgen.

 

De uitleg bleek veel complexer dan gedacht. Het spel gaat over het maken van parfums, waarbij elke parfum een hoofdgeur heeft en een secundaire geur. Je moet deze natuurlijk inkopen, fabriceren en verkopen. Daarbij moet je proberen hogerop te komen. Het lijkt me een zeer intrigerend spel, dat ik helaas bij Spiel niet heb kunnen spelen. Ik houd het de komende tijd in de gaten.


In The King of All Bards zijn de spelers zangers die van taveerne naar taveerne trekken om daar zoveel mogelijk fans te krijgen en natuurlijk een zakcentje te verdienen. Soms worden ze uit een café gegooid en moeten ze op het plein zingen. Het blijkt een leuk vlot spel te zijn. Beetje interactie, beetje geluk en vooral hele leuke songteksten. Allemaal bekende liedjes zijn aangepast naar het dungeons & dragons thema. Niet alleen de titels van de liedjes, maar ook een stukje van de lyrics. Als je de song uitvoert, is het het leukste als je het ook nog probeert te zingen: "Another bard bites the dust". Ik kon het spel helaas niet afmaken, want ik moest tijdig naar de uitreiking van de IGA.

 

Zoals gebruikelijk werden de International Gamers Awards uitgereikt in de stand van BoardGameGeek tijdens een live uitzending. Door verkeerde communicatie was het tijdstip niet duidelijk en waren er maar weinig juryleden en fotografen aanwezig. Ik wist nog net een foto te maken van de winnaars. 


In de Galleria werd als vanouds weer gebouwd met Kapla houtjes. Er ontstonden weer prachtige bouwwerken.

 

Tijdens de Neuheitenschau was ik geïnteresseerd geraakt in Free Market. Een combinatie van verschillende spelsystemen zag er interessant uit. Toen ik bij de stand langs kwam, waren alle vier de tafels beschikbaar. Ik zocht Corrie op om het spel te gaan spelen. Inmiddels waren er alweer wat tafels bezet, maar toch vonden we een plekje. We kregen een prima uitleg, totdat de uitlegster werd weggeroepen. De vervanger was een stuk minder capabel. We begonnen aan het spel, maar het liep niet lekker. Veel dingen leken niet logisch, maar de uitlegger hield vol dat het echt zo was. Bij het nalezen bleek het niet te kloppen. Het spel liet daardoor geen goede indruk achter. Toen de oorspronkelijke uitlegster aanvullende informatie vertelde, werd het een stuk duidelijker, maar onze interesse in het spel was voorlopig even verdwenen. Iets voor een volgende keer.

 

Met Jeroen, Julien en Corrie speelde ik Pharaon. De uitlegger was al een beetje aan het einde van zijn Latijn, zo aan het einde van de dag, maar hij wist er toch een strakke en duidelijke uitleg uit te persen. In dit spel met Egyptisch thema probeer je, zoals gewoonlijk, zoveel mogelijk punten te scoren. In de tempel zijn 5 gebieden, waar je op verschillende manieren aan punten kunt komen. Deze vijf delen worden elk spel anders aan elkaar gekoppeld. Tussen de delen staan pilaren die punten opleveren, mits je aan voorwaarden voldoet. En natuurlijk moet je aan beide voorwaarden voldoen om punten te scoren. Om acties uit te voeren heb je grondstoffen nodig. De schijf in het midden bepaalt welke kleur grondstoffen korting geeft. Deze schijf draait elke ronde, dus je kunt er proberen rekening mee te houden. Het spel speelt lekker vlot en na de eerste uitleg blijven er niet veel vragen over. Je kunt elkaar een beetje in de weg zitten en het blijft een beetje onduidelijk wie er nu echt voor staat, tot de eindtelling. Tot nu toe een van de leukste spellen die ik op Spiel heb gespeeld. Niet heel bijzonder, maar zeker de moeite waard.

En zo kwam er alweer een einde aan dag 2 van Spiel.