Hoofdmenu‎ > ‎Actueel‎ > ‎Spellennieuws‎ > ‎

Crash'em op Kickstarter

Geplaatst 26 mrt. 2016 06:18 door Ronald Hoekstra
Persbericht

VALKENSWAARD, maart 2016 – De Nederlandse bordspelontwerper Michel Baudoin uit Valkenswaard brengt zijn bordspel “Crash’Em” wereldwijd uit via een crowdfundingcampagne. Op het online platform Kickstarter.com start vanaf zaterdag 19 maart 2016 een 30 dagen durende campagne waarmee de financiering van het partyspel, dat thematisch gebaseerd is op zogenaamde “demolition derby’s”, gerealiseerd moet worden. In totaal moet er $ 12.500 opgehaald worden, waarna Baudoin het spel in productie zal nemen. De verwachte releasemaand wereldwijd is bij het slagen van de campagne oktober.

Crash’Em is een partyspel voor 3 tot en met 6 spelers vanaf een jaar of 10 en duurt ongeveer 30 minuten. In het spel race je met je monster truck door een arena en probeer je zoveel mogelijk schade aan te richten aan de voertuigen van je tegenstanders. De speler die de meeste schade aanricht, is de winnaar. Het betreft een “programmeerspel”, dat ingewijden in de spellenwereld mogelijk zal doen denken aan het befaamde RoboRally destijds: elke beurt heb je slechts 15 seconden om 3 acties te kiezen die je in die beurt uit gaat voeren. Wanneer de toeter van de speciaal voor Crash’Em ontwikkelde app afgaat, worden de acties uitgevoerd en race je richting je tegenstanders.

Crash’Em kent een aantal grote verschillen ten opzichte van RoboRally, waardoor het een heel andere speelervaring betreft en daarnaast een heel ander speelgevoel geeft. Zo is er geen sprake van downtime, doordat alle spelers in slechts 15 seconden hun acties moeten kiezen. Dit leidt tot hilarische situaties aan de speeltafel en zorgt er voor dat alle spelers continu betrokken blijven bij het spel. Ook het zogenaamde “Runaway leader”-probleem – dat de speler die voorop ligt, niet meer in te halen is – is niet aan de orde bij Crash’Em: daarvoor zorgen het compacte speelbord én het ingenieuze scoringsmechanisme. Wie bij Crash’Em de winst naar zich toe wil trekken, moet zich immers op zoveel mogelijk verschillende tegenstanders richten. Daarmee is tevens een ander belangrijk verschil geduid: Crash’Em heeft een heel ander doel. Het is immers geen racespel.

Zo’n vijf jaar lang werkte Baudoin aan het ontwerp van het partyspel. In de afgelopen jaren tekende Baudoin zelfs een contract met een bekende, wereldwijd opererende bordspeluitgever die het spel op de markt zou brengen. “Maar de productiekosten bleken te hoog te zijn”, aldus Baudoin, “waardoor het project niet levensvatbaar zou zijn.” De uitgever zag alsnog af van publicatie, maar Baudoin liet zich niet uit het veld slaan. In het afgelopen jaar sleutelde hij verder aan zijn ontwerp, verbeterde de mechanismes en zorgde voor nóg meer speelplezier. Tevens slaagde hij er in de productiekosten omlaag te brengen. Indien de crowdfundingcampagne slaagt, zal het spel in oktober wereldwijd gelanceerd worden.

De Valkenswaardse Michel Baudoin is in bordspellenland geen onbekende. Reeds eerder bracht hij via zijn eigen uitgeverij Wacky Works het bordspel “Space Maze” uit, dat hij op de internationale spellenbeurs Spiel presenteerde en inmiddels al enkele jaren uitverkocht is. Recent verscheen via een Poolse uitgeverij zijn spel “Robot X”. Crash’Em is het derde bordspel dat van zijn hand zal verschijnen, ditmaal dus via crowdfunding.



Comments