Hoofdmenu‎ > ‎Spellen‎ > ‎Spelbeschrijvingen‎ > ‎

7 Wonders

Spelinformatie

Titel
7 Wonders
Auteur
Antoine Bauza
Illustrator Miguel Coimbra
Uitgever Repos Production | Asmodee
Aantal spelers 2 tot 7
Leeftijd 12+
Speelduur 30 minuten
Taal Engels of Duits (inmiddels is er ook een meertalige editie)
Materiaal 7 wonder borden, 7 wonder kaarten, 49 Age I kaarten, 49 Age II kaarten, 50 Age III kaarten, 42 conflict tokens, 20 munten met waarde 3, 30 munten met waarde 1, 1 score notitieblok, 1 regelboek en 2 '2 speler' kaarten


Geschreven door Rogier van Vugt, juli 2011
 
Introductie
 
7 Wonders is een kort kaartspel waarin je een stad bouwt met een wereldwonder erin. In 3 tijdperken met ieder 6 beurten bouw je gebouwen of delen van je wereldwonder. De beste combinaties van gebouwen leveren de meeste winstpunten op.
 
 
 
een wonder bord
 
Spelverloop
 
Iedere speler krijgt een wonder bord en 3 geldstukken. Je kiest welke kant van het wonder bord je wilt gebruiken. Er is een simpele kant en een gevorderde kant. Je hoeft niet allemaal hetzelfde type te kiezen.
Vervolgens krijgt iedere speler een stapeltje met 7 kaarten van tijdperk (Age) I. Je gebruikt alleen die kaarten voor het juiste aantal spelers, dus de stapel wordt altijd volledig opgedeeld.
 
Iedereen tegelijk kiest een kaart waarmee hij een actie wilt gaan doen. De resterende kaarten worden doorgeschoven naar de buurman of vrouw. Zodra iedereen een kaart heeft gekozen doet iedereen tegelijkertijd de actie.
  • De eerste mogelijke actie is een kaart bouwen. Hiervoor heb je de juiste bouwmaterialen nodig die je eventueel bij je buren kan kopen. Sommige kaarten hebben geen bouwmaterialen nodig, en andere zijn gratis als je eerder een ander gebouw hebt neergezet.
  • De tweede keuze is een onderdeel van je wonder bouwen. De benodigde bouwmaterialen worden bepaald door je wonder bord. Je schuift je gekozen kaart met de rug naar boven onder je wonder. Omdat niemand deze kaart meer als gebouw kan gebruiken is het slim goed rond te kijken en een kaart te kiezen die iemand anders juist nodig had.
  • De derde keuze gebruik je alleen als je niets anders kan of echt niets aan de gebouwen hebt. Je legt de gekozen kaart af en krijgt 3 geldstukken.
De laatste kaart wordt niet aan de buren gegeven maar gaat op de aflegstapel. Nu wordt voor elke 2 spelers naast elkaar gekeken wie het sterkste leger heeft. De sterkste krijgt een fiche met bonuspunten, de verliezer een fiche met 1 verliespunt.
 

een spelsituatie

Tijdperk 2 gaat op dezelfde manier. Let wel op: de doorschuif richting gaat nu tegen de klok in!
 
Tijdperk 3 heeft een aantal extra gilde kaarten. De standaard stapel krijgt het aantal spelers +2 van deze kaarten die bonuspunten geven.
 
Na de drie tijdperken worden de winstpunten opgeteld. Geld geeft ook nog 1 punt per 3 muntjes!
 
Kaartensoorten
 
7 Wonders heeft 7 verschillende kaartensoorten met ieder een eigen kleur.
Bruine en grijze kaarten geven bouwmaterialen, waarbij de bruine simpele bouwmaterialen zijn en de grijze geavanceerde. Van de simpele heb je meestal wat meer nodig en de geavanceerde zijn iets zeldzamer. De materialen kunnen elke beurt opnieuw gebruikt worden, en het maakt zelfs niet uit of een buurman in die beurt het materiaal leent.



enkele kaarten uit tijdperk 2
 
Gele kaarten zijn handelskaarten en die geven verschillende voordeeltjes. Zo kan je het kopen van materialen van een buurman goedkoper maken, je kan geld en punten krijgen als je bepaalde kaarten hebt en er zijn kaarten met een keuze voor een simpel of een geavanceerd bouwmateriaal.
 
Blauwe kaarten geven een vast aantal punten. Deze kaarten worden laat in het spel erg duur in bouwmaterialen, tenzij je natuurlijk het gebouw hebt waarmee de aanschaf gratis wordt.
 
Groene gebouwen zijn wetenschapsgebouwen, en op het eind van het spel geven die punten. Er zijn 3 verschillende types en je krijgt zowel punten voor een setje van 3 verschillende als voor de hoeveelheid symbolen binnen een type. Het aantal symbolen binnen een type wordt gekwadrateerd. Dus 3 dezelfde geeft 9 punten en 5 dezelfde wel 25! Reken ook even goed uit welk symbool je dus moet kiezen als je een joker hebt.
 

enkele kaarten uit tijdperk 3

Rode gebouwen geven schilden. Deze worden aan het eind van elk tijdperk vergeleken met de schilden van je buren. De winstpunten bij een overwinning nemen toe bij elk tijdperk, de verliezer krijgt altijd 1 verliespunt.
 
En de paarse gebouwen zijn de gildes die bonuspunten geven. Meestal overigens voor gebouwen die door je buren zijn gebouwd!
 
 
Waardering
 
7 Wonders speelt lekker snel weg en vertraagt weinig ook al speel je het met 7 personen. De beurt duurt natuurlijk wel zo lang als dat de traagste persoon nodig heeft. Ook al worden altijd dezelfde kaarten gebruikt (met uitzondering van de gildes) blijft de keuze in strategie groot. Top!
 
 
Opmerking Rogier
  • Op de doos staat dat het aantal spelers 3 tot 7 is. Echter er zitten wel degelijk regels in de doos voor een 2 speler spel. Ik heb 7 wonders nog niet met 2 spelers gespeeld, dus ik weet niet hoe goed dat werkt.

Opmerking Ronald

  • 7 Wonders is Kennerspiel des Jahres 2011 geworden bij de verkiezing Spiel des Jahres.
  • In 2011 is er een uitbreiding voor 7 Wonders uitgekomen: Leaders.
  • Je vergeet gemakkelijk dat je van elk gebouw maar één exemplaar mag bouwen.
  • Geldinkomsten van kaarten zijn altijd eenmalig, overwinningspunten van kaarten krijg je altijd aan het einde.
 
Strategie
 
Over het algemeen is het het beste om in een of twee soorten kaarten te specialiseren. Maar blijf letten op je buren! Als je ziet dat iemand anders hetzelfde type wetenschap aan het bouwen is dan kan het handig zijn van strategie te veranderen. Let ook vooral goed op het gratis kunnen bouwen. Als je je aan het specialiseren bent dan zal het vaak voorkomen dat je een gebouw zo kan neerleggen. Merk je dat niet op dan kan het zomaar zijn dat je geld onnodig aan je buren geeft of zelfs kaarten laat schieten.


Comments