Hoofdmenu‎ > ‎Spellen‎ > ‎Spelbeschrijvingen‎ > ‎

Machi Koro

Spelinformatie

Titel
Machi Koro
Auteur Masao Suganuma
Illustrator Noboru Hotta
Aantal spelers 2 tot 4
Leeftijd vanaf 7 jaar
Speelduur 30 minuten
Taal Nederlands
Materiaal 108 kaarten, 54 munten, 2 dobbelstenen, spelregels



Geschreven door Ronald, januari 2015
 

Introductie 

Je bent burgemeester van een stad en wilt deze laten uitgroeien tot één van de meest aantrekkelijke steden in de regio. Je wint het spel door jouw stad te ontwikkelen en als eerste de vier grote bezienswaardigheden te bouwen.


beginopstelling

Spelverloop

Iedere speler begint met een graanveld en een bakkerijkaart en legt deze open voor zich neer. Verder beschikt elke speler over 3 munten en de 4 te bouwen bezienswaardigheden. 


graanveld

Om beurten wordt met een dobbelsteen gegooid. Alle gebouwen met het geworpen getal, worden mogelijk geactiveerd:

Blauwe gebouwen kunnen in alle worpen worden geactiveerd.
Groene gebouwen kunnen alleen met je eigen worp worden geactiveerd.
Rode gebouwen kunnen alleen met de worp van een andere speler worden geactiveerd.
Paarse gebouwen kunnen allen met je eigen worp worden geactiveerd, maar hebben gevolgen voor andere spelers.

  

Door het activeren van de gebouwen verdien je geld. Met dit geld mag je aan het eind van je beurt een nieuw gebouw kopen. De kosten staan links onderop het gebouw. Van elk paars gebouw mag je er maar één bouwen.
Het doel van het spel is, om als eerste de vier bezienswaardigheden te kopen. Een van deze gebouwen is een treinstation. Zodra je dat gebouwd heb, kun je er voor kiezen om met twee dobbelstenen te gooien. De waardes worden dan bij elkaar opgeteld.

   

bezienswaardigheden

Belangrijk: betalen aan andere spelers, gaat voor het ontvangen van geld. Heb je geen geld, dan hoef je niet te betalen (ook al krijg je later in je beurt nog wel inkomsten). Moet je verschillende spelers betalen, dan gaat dit tegen de klok in. Sommige spelers ontvangen dan wellicht niet al het verschuldigde geld.

Zodra iemand zijn vierde bezienswaardigheid heeft gebouwd, is het spel direct afgelopen en heeft deze speler gewonnen.