Similo sprookjes
Spelinformatie
Titel Similo sprookjes
Auteur Hjalmar Hach, Pierluca Zizzi, Martino Chiacchiera
Illustrator Naiade
Uitgever 999 Games
Aantal spelers 2-8 spelers
Leeftijd vanaf 7 jaar
Speelduur 10 minuten
Taal Nederlands
Materiaal 30 kaarten
Geschreven door Ronald, maart 2021
Introductie
Similo is een coöperatief spel. Je probeert met elkaar het spel te winnen. In het midden liggen 12 kaarten en 1 speler probeert door 5 aanwijzingen te geven de andere spelers duidelijk te maken welke kaart geraden moet worden. Deze aanwijzingen worden gegeven door het uitspelen van kaarten.
Spelverloop
Alle 30 kaarten worden geschud en 1 van de spelers wordt de tipgever. Hij trekt in het geheim 1 kaart en bekijkt deze. Deze kaart moet door de andere spelers worden geraden. Daarna trekt hij er nog 11 en schudt de 12 kaarten. Deze legt hij open op tafel in 3 rijen van 4 kaarten. Vervolgens trekt hij nog 5 kaarten van de stapel.
De tipgever moet 5 keer een aanwijzing geven door 1 kaart uit zijn hand open op tafel te leggen. Legt hij deze vertikaal, dan heeft deze kaart een overeenkomst met de gezochte kaart. Legt hij deze horizontaal, dan heeft deze kaart iets dat niet overeenkomt. Vervolgens trekt hij een nieuwe kaart. Hij mag geen enkele andere aanwijzing geven, dan de gespeelde kaart.
De andere spelers moeten nu overleggen welke kaart zij laten afvallen. Als dit niet de gezochte kaart is, gaat het spel verder. De tipgever geeft nu een tweede tip door een kaart uit te spelen. Nu moeten de spelers 2 kaarten laten vallen. In de derde ronde moeten er 3 kaarten afvallen en in de vierde ronde zelfs vier kaarten. Ze kunnen natuurlijk ook gebruik maken van 4 tips. Nu blijven er 2 kaarten over.
De tipgever geeft nu een laatste tip. De andere spelers moeten nu nog 1 kaart laten afvallen. Blijft de gezochte kaart over, dan hebben de spelers gewonnen.
Spelvoorbeeld
Laten we een spelletje gaan spelen. Er liggen 12 kaarten op tafel en de eerste aanwijzing is dat de doelkaart overeenkomsten heeft met Dorothy uit de tovenaar van Oz. Na overleg wordt besloten dat de doelkaart waarschijnlijk een vrouw/meisje is en geen slechterik. Er wordt besloten om Kapitein Haak uit te schakelen.
Beurt twee
De tweede aanwijzing is de gemene stiefmoeder uit Assepoester. De doelkaart heeft in ieder geval iets dat hiermee niet overeen komt. Er wordt gekozen om twee "slechte" vrouwen uit te schakelen: de boze koningin en de hartenkoningin.
Beurt drie
De derde aanwijzing is de prins uit Assepoester. De doelkaart heeft ook iets dat hier niet mee overeenkomt. De spelers zijn het snel overeens dat de overgebleven 3 mannen worden uitgeschakeld: Peter Pan, Aladdin en Mangiafuoco (van Pinokkio).
Beurt vier
Het gaat goed, maar de tipgever moet nu heel lang nadenken. Blijkbaar heeft hij niet zulke goede kaarten voor de volgende aanwijzing. Er moeten tenslotte vier kaarten worden uitgeschakeld. Uiteindelijk legt de tipgever de hoedenmaker uit Alice in Wonderland dwars neer. Gezien de eerste aanwijzing willen de spelers niet zo snel Alice, Assepoester en Sneeuwwitje uitschakelen. Ze zijn het snel over eens om de andere drie uit te schakelen. Gezien de laatste aanwijzing besluiten ze als vierde Alice uit te schakelen. In spanning wachten ze af.
Winst of verlies
Het gaat goed. Nu volgt de laatste aanwijzing: de jager uit Sneeuwwitje. Deze aanwijzing is positief. De voorkeur gaat nu uit naar Sneeuwwitje. Terugkijkend naar aanwijzing twee en drie realiseren de spelers zich dat Assepoester wellicht al eerder had kunnen worden uitgeschakeld. Er wordt gekozen voor Sneeuwwitje en dat blijkt goed. Ze hebben gewonnen!
Waardering
Hoe simpel kunnen spelregels zijn? Als je dit op tafel legt met mensen die niet vaak spellen spelen, dan zal het vast en zeker aanslaan. Het is zo uitgelegd en de spelers groeien vanzelf in het spel. Ze leren beter begrijpen hoe de tipgever denkt. Bedoelt hij met de aanwijzing dat het een man/vrouw is of juist iemand die goed/slecht is? Of gaat het om het hoofddeksel of de kleur van de kleding? Als tipgever heb je telkens maar keuze uit 5 kaarten. Dat valt niet altijd mee. Soms moet je heel lastige keuzes maken en plannen voor de volgende tip. Na 10 minuutjes is het spel voorbij, maar gegarandeerd dat er nog een spelletje gedaan moet worden. Bijna iedereen wil wel een keer de tipgever zijn. Leuk.
Opmerkingen
Similo is een spel dat je snel kunt uitleggen en zo met iedereen kunt spelen. Neem het mee in je binnenzak en als je ergens zit te wachten, kun je het zo spelen. Toeschouwers beginnen vanzelf mee te doen.
Het is ook erg leuk om verschillende sets te combineren. Leg bijvoorbeeld kaarten van sprookjes neer en geef aanwijzingen met historie-kaarten.
In het Nederlands zijn er op dit moment twee sets beschikbaar: sprookjes en historie. In andere talen zijn er meer uitgebracht: dieren, wilde dieren en mythische figuren. Behalve de naam op het kaarten (en de omschrijving) is er natuurlijk niets dat je tegenhoudt om deze te combineren met de Nederlandstalige sets.
Soms is het niet direct duidelijk uit welk sprookje een figuur afkomstig is. Gelukkig staat dat aan de zijkant op de kaart geschreven. Uit welk sprookje is bijvoorbeeld de grote boze wolf?