Ducosim
30-05-2015
Op zaterdag 30 mei 2015 werd weer een Ducosim spellenbeurs gehouden in De Flint in Amersfoort.
Voor mij bestond het grootste deel van de dag uit het kiezen van de winnaars van de Nederlandse Spellenprijs (die 11 juni 2015 bekend gemaakt zullen worden). Daarnaast was er gelukkig nog tijd om wat spellen op de beurs te proberen.
Bij Play This One kon het prototype van Tricky Dungeon gespeeld worden. Dit is een slagenspel, waarbij telkens één van de spelers de dungeon in gaat als held en door de andere spelers wordt tegengewerkt. Deze speler mag (na het zien van zijn handkaarten) besluiten met welke held hij de dungeon in gaat. Zo wil de dief weinig slagen halen en de barbaar juist veel. Een andere held wil de laatste slag halen, de heks wil drankjes verzamelen en de tovenaar juist spreuken. Zo kun je dus afhankelijk van de held op verschillende manieren punten scoren. De keuze van de held bepaalt ook of er troefkaarten zijn. Dit kan een kleur zijn, maar ook bijvoorbeeld de drankjes. In elke kleur komt er daar één van voor en per kleur verschilt de waarde van de kaart van het drankje. Van de toverspreuken komen er twee per kleur voor, te weten op de kaarten met een 3 en een 4. Het slagenspel verloopt redelijk standaard: verplicht kleur bekennen en als je dat niet kunt, dan mag je troeven, maar dat hoeft niet. Een alleraardigst kaartspelletje.
Corné van Moorsel demonstreerde zijn spel Samara, dat momenteel op Kickstarter staat. De spelers zetten in Samara arbeiders in om gebouwen en grondstoffen te verzamelen. Dit werk kost natuurlijk tijd en zo kan het zijn, dat je arbeider de komende maanden niet beschikbaar is. Ook zwangere vrouwen zijn de nodige maanden uitgeschakeld.
Hoe meer arbeiders er tegelijk werken, hoe meer keus je hebt uit de te bouwen gebouwen. Het spoor met de maand verschuift telkens langs het spelbord, totdat de eerstvolgende arbeiders beschikbaar zijn om te werken. Het spel speelt lekker vlot en er zitten leuke tactische mogelijkheden in.
Ook heb ik nog het spel Kwintessens kunnen spelen. Een abstract spel over de vier elementen: aarde, water, lucht en vuur. Je probeert met driehoekige speelstukken een grote driehoek van hetzelfde element te bouwen. Dit kun je dan claimen met één van je stenen. Als je drie stenen op het spelbord hebt, heb je gewonnen. Een ander kan jouw stenen echter ook weer verdrijven. Per beurt heb je twee acties. Deze kun je gebruiken om kaartjes uit je hand aan het spelbord aan te leggen (driehoekig denken valt niet altijd mee) of je kunt je speelsteen op de deksel van de doos verleggen naar een volgend (of vorig) element. Die speelsteen geeft aan welk element je uit je hand mag spelen. Daarnaast zijn er speciale kaartjes, die je aanvullend en aansluitend aan je gespeelde kaartje mag spelen. Zo kun je kettingreacties veroorzaken. Tot slot zijn er ook nog "joker"kaartjes en zwarte gaten.
Diverse uitgevers demonsteerden nieuwe spellen: 999Games had bijvoorbeeld In de Voetsporen van Marco Polo en La Granja, The Game Master had El Gaucho, De Alchemist en Out of Mine en White Goblin Games Träxx. Daarnaast werden alle genomineerde spellen van de Nederlandse Spellenprijs gedemonstreerd.