Spellenspektakel 2018 verslag Ronald
Het Spellenspektakel is weer achter de rug. Maar liefst 11.000 bezoekers wisten dit jaar deze spellenbeurs te vinden. Dat is toch weer een aardige stijging ten opzichte van vorig jaar.
Uitreiking Nederlandse Spellenprijs 2018
De avond voorafgaand aan het Spellenspektakel was de uitreiking van de Nederlandse spellenprijs 2018. De familieprijs werd gewonnen door Azul, terwijl de expertprijs naar Gaia Project ging. Beide winnaars kregen een mooie bokaal uitgereikt in de vorm van het vernieuwde logo.
Zaterdag was de eerste beursdag. Al ruim voor tijd stonden er al bezoekers te wachten tot de deuren open gingen. De indeling van de hal was zoals verwacht. De meeste uitgevers stonden op hun vertrouwde plek. In het midden van de zaal stond een grote verkoopstand van een spellenwinkel, maar er waren dit jaar meer plekken waar spellen werden verkocht. Ook was er weer een stand met verkoop van tweedehands spellen.
Na mijn rondje over de beurs kon ik aanschuiven bij een spelletje Reef. In dit spel leggen de spelers ieder een eigen koraalrif aan en proberen daarmee zoveel mogelijk punten te scoren. In je beurt mag je een kaart pakken of een kaart spelen. Heb je 4 kaarten op handen, dan moet je verplicht een kaart spelen. De kaart die je speelt heeft 2 delen: op het bovenste deel staan 2 koralen vermeld, die je in je rif moet bouwen. In het onderste deel staat hoe je punten scoort op basis van je rif. Daarbij gaat het om bepaalde kleurencombinaties, soms in combinatie met de hoogte van het rif. Hoe meer combinaties je hebt, hoe meer punten te scoort. Een van de speelsters ging met het rif snel de hoogte in en scoorde daarmee veel punten. Later kwamen er echter veel scorekaarten voor een lagere hoogte langs. Daardoor kon ik aan het eind meer punten scoren en uiteindelijk de winst behalen.
Een grote uitvoering van Tokyo Highway
Stands van 999Games
Ik vervolgde mijn rondje over de beurs en stond mee te luisteren bij de uitleg van Orc-lympics. Dit is een kaartspelletje waarbij diverse volkeren met elkaar een wedstrijd aan gaan. Er zijn strijders van 7 verschillende volkeren. Aan het begin van het spel draften (zoals bij 7Wonders of Sushi Go) de spelers 8 kaarten. Daarna kiezen zij uit deze 8 kaarten hun team dat uit maximaal 3 verschillende volkeren mag bestaan. Het is dus zaak om tijdens het draften niet te veel verschillende volkeren op handen te krijgen. Elke strijder heeft krachtwaardes op 3 verschillende onderdelen. Het spel verloopt over 7 wedstrijden. In elke wedstrijd is er een 1e en een 2e plaats te behalen. Om beurten worden strijders ingezet om kracht te leveren in de gevraagde kleur. Nadat iedereen gepast heeft, worden de prijzen verdeeld. Alle gebruikte strijders komen op een (eigen) aflegstapel. De spelers die geen prijs hebben gewonnen, mogen een van de strijders van hun aflegstapel weer op handen nemen. Dit gaat zo door, totdat alle 7 wedstrijden zijn gespeeld wie dan de meeste punten heeft, wint. Ik kon aanschuiven bij de 3 spelers aan tafel. Het draften ging niet geweldig en ik had dan ook maar een team van 5 strijders. Een van de spelers was er in geslaagd om een team van 8 strijders te formeren. In wedstrijd 1 haalde ik een tweede plaats. Bij wedstrijd 2 en 3 kon ik niet echt meekomen, maar wedstrijd 4 en 5 won ik. Wedstrijd 6 liet ik schieten om alles op de laatste wedstrijd (met de meeste punten) te richten. Deze wist ik inderdaad te winnen en daarmee stelde ik de eindoverwinning zeker.
Bij White Goblin Games kon ik aanschuiven bij Alles aan Boord?! De spelers hebben een handelsschip waarmee ze in 2 rondes proberen zoveel mogelijk geld te verdienen. Aan het begin van de ronde worden kaartjes getoond met wat er tijdens de reis te gebeuren staat: eilanden waar goederen zijn te halen, handelsposten waar goederen zijn te ruilen, piraten die het op je gemunt hebben, voorwerpen die je voor veel geld kunt verkopen, enz. Nu beginnen de spelers hun schip te bouwen (een beetje a la Galaxy Trucker). Voorwerpen, extra ruim, kanonnen, enz. Zodra iemand zijn schip klaar heeft, haalt hij alle zichtbare kaartjes weg en schud deze stapel. Als iedereen zijn schip klaar heeft, kan de reis beginnen. De kaartjes worden een voor een getrokken en uitgevoerd. Als het een piraat is, moet elke speler voor zich beslissen of hij gaat vechten of vluchten (voordat de kaart wordt omgedraaid). Bij vluchten verdien je niets, maar verlies je ook niets. Bij vechten moet je bepaalde tegels inleveren om iets te verdienen. Kun je dat niet dat verlies je geld en goederen. In de stapel zitten ook 3 eindkaarten. Deze worden altijd als laatste gespeeld en bieden de mogelijkheid om geld te verdienen met bepaalde goederen. Alle overige goederen zijn nog 1 geld per stuk waard. Nu ruilen de spelers telkens 10 geld voor 1 schatkist. Deze schatkisten nemen plek in je schip in beslag. In de tweede ronde hebben spelers met veel schatkisten dus een kleine achterstand. De speler met het minste geld krijgt in de tweede ronde ook nog de hulp van een papegaai, die eenmalig als joker is in te zetten. Wie na de tweede ronde totaal het meeste geld heeft, wint het spel. Een alleraardigst familiewapen, waarbij ik opnieuw de winst wist te pakken.
Verderop op de beurs kwam ik Danny tegen. Hij was klaar met zijn demonstratiewerk bij Game Brewer. We besloten samen wat te gaan spelen en kwamen bij Ducosim uit bij Counterfeiters. In dit spel zijn spelers valsemunters ze drukken vals geld en proberen dit door echt geld te vervangen. Dit echte geld wordt gestald op een bankrekening op een tropisch eiland, om te voorkomen dat het in beslag wordt genomen door de maffiabaas, die je beschermt tegen de politie. In een beurt kunnen verschillende acties worden gedaan en deze zijn niet onbeperkt beschikbaar. Verder zijn er kaartjes te koop, die je verder helpen: extra printers, beter papier, betere inkt, doorlopende vliegtickets, dinerbonnen... met de actie printen maak je nieuw vals geld. Hoe meer printers, hoe meer vals geld je per actie maakt. In de supermarkt kun je vals geld omzetten in echt geld, maar daar wordt de politie wel alerter van. Je kunt het ook bij een kantoor inwisselen, maar dan krijg je er minder voor. Je kunt ook naar het eiland vliegen om daar je geld veilig te stellen. Als je geen doorlopend vliegticket hebt, moet je telkens een vliegticket kopen. Je wilt niet al je geld op het eiland laten, want dan kun je niets meer kopen. Sommige acties zorgen er voor dat de politie alerter wordt (en opschuift op het politiespoor). Daarmee worden bepaalde gebeurtenissen geactiveerd, zoals een politie-inval. Dit spoor geeft ook aan wanneer het spel is afgelopen. We speelden met z’n vieren en ieder hield er een wat andere tactiek op na. Toen we op 3/4 van het spel waren, moesten onze medespelers naar een andere afspraak. We besloten de huidige score als eindscore aan te nemen. Danny bleek gewonnen te hebben. Ik had driemaal een vliegticket moeten kopen en mijn achterstand was ongeveer dat bedrag. Niet al onze vragen over het spel konden met de spelregels worden beantwoord, maar het spel had toch een leuke indruk achtergelaten.
Ik ging weer verder struinen over de beurs en toen ik langs Orbis kwam, kon ik vrijwel meteen aanschuiven. In Orbis bouwen de spelers een piramide met tegels en de top van de piramide wordt een van de beschikbare goden. Deze goden bepalen hoe diverse punten worden gescoord. De tegels kunnen worden gekozen uit een 3 x 3 veld en hebben een bepaalde kleur. Tegels die hoger dan de basis van de piramide liggen moeten altijd gebouwd zijn op twee tegels en een van deze tegels moet dezelfde kleur hebben. Lukt dat niet, dan moet de tegel omgedraaid worden. Dan is hij geen pluspunten, maar een minpunt waard. Voordeel is wel, dat nu alle kleuren hierop gebouwd kunnen worden. Bij het kiezen van een tegel moeten soms kosten in blokjes worden betaald. Lukt dat niet, dan moet de tegel omgedraaid worden gebouwd. Nadat een tegel is gekozen, komen op alle aangrenzende tegels blokjes van dezelfde kleur te liggen. De speler die een tegel met blokjes kiest, krijgt deze er bij. Een van de medespelers had te eenzijdig gebouwd en kon de nieuwe geschikte tegels niet betalen. Daardoor waren er veel omgedraaide tegels in de piramide en dus veel strafpunten. Ik verloor nipt van de andere medespeler. Het spel gaf een beetje het Splendor gevoel, maar dan met iets meer regeltjes. Ik weet nog niet of het daardoor beter/leuker wordt. Nog maar eens proberen.
Even verder op de beurs liet ik met bijpraten over Luna Tix, een spel dat eind van dit jaar op Kickstarter wordt gelanceerd. Op Volkssterrenwacht Armand Pien kun je meer informatie vinden. Het is niet alleen een spel, maar ook leerzaam. Het wordt “gelanceerd” vanuit volkssterrenwacht Armand Pien en er zijn ook lessenpakket voor scholen beschikbaar. Het was een interessant verhaal en meerdere mensen hebben geïnteresseerd mee staan luisteren.
Inmiddels naderde alweer het einde van beurs. Ik liep nog langs de stand van 999Games, waar Olaf vroeg of ik met hem The Climbers uit wilde proberen. Uiteraard. Het spel bestaat uit allemaal gekleurde blokken in verschillende maten. Op de blokken staan 5 spelerskleuren en 1 neutrale kleur. Beide spelers hebben een klimmer, een kleine ladder, een grote ladder en een blokkeersteen. Deze laatste drie voorwerpen kunnen eenmaal worden ingezet en gaan daarna uit het spel. Het doel van het spel is om als hoogste te eindigen. De klimmers mogen alleen op de eigen kleur staan of op de neutrale kleur. En klimmers mogen nooit omlaag klimmen. Een beurt bestaat uit het verplaatsen van de klimmer, het verplaatsen van een onbezet blok en het nogmaals verplaatsen van de klimmer. In het geval er meer spelers zijn, mogen deze spelers ook tussentijds nog verplaatsen. Het werd echt een kat en muis spel en het leek er op dat ik kon gaan winnen, maar uiteindelijk wist Olaf toch een uitweg te vinden. Een alleraardigst spelletje dat snel op tafel te zetten is en er nog een leuk uitziet ook. We hadden alleen het vermoeden dat de spelerskleur die tegenover de neutrale kleur zit, een klein beetje in het nadeel is: de gekleurde volledige vlakken zitten dan altijd op hetzelfde blok, waardoor er soms minder keus is.
De eerste beursdag zat er op. In de avond was ook de start van Glow Eindhoven. Helaas zat het weer niet erg mee. Telkens regenbuitjes maakten de start daarvan niet geweldig. In het hotel tegenover het beursgebouw werd in de avond nog lekker doorgespeeld.
Op zondag zou ik de hele dag het spel Pandemic demonstreren. Ik was ruim op tijd aanwezig en begon met het opzetten van de spellen: een exemplaar van het basisspel van Pandemic en een exemplaar van de nieuwe 10th anniversary edition. Deze zit in een metalen koffer met ophangbeugels, alle afbeeldingen zijn aangepast, het spelbord is wat groter en de pionnen zijn vervangen door speciaal vervaardigde miniaturen. Daar stond wel een flinke prijs tegenover. Het duurde even na het openen van de beurs, voordat de eerste spelers aan tafel kwamen, maar toen we na een kwartier van start gingen, hebben de tafels tot het einde van de dag vol gezeten. Het was flink doorwerken om twee tafels te bedienen, maar gelukkig kenden de dames van de aangrenzende tafels het spel ook. Zij sprongen indien nodig even in. Terwijl er gespeeld werd, stonden er vaak alweer mensen te wachten. Dan kon ik alvast de spelregels in grote lijnen uitleggen en een toelichting geven op de uitbreidingen en de Legacy varianten. Vooral dat laatste begrip was bij veel spelers nog niet bekend. Ze waren verrast om te horen dat beslissingen in het spel blijvende gevolgen hebben voor volgende spellen en dat er soms zelfs kaarten moeten worden verscheurd, teksten op het bord moeten worden geschreven of stickers worden geplakt. Toch wekte dat veel enthousiasme bij de spelers. Afhankelijk van de spelersgroep liet ik hen met 4 of met 5 epidemieën spelen. Bij sommige groepen werd advies tijdens het spel zeer op prijs gesteld, terwijl anderen prima hun eigen boontjes konden doppen. Ik denk dat ongeveer 3/4 van de groepen met succes de medicijnen heeft gevonden. Volgens mij heb ik alleen maar positieve reacties gehoord. Het blijft een fascinerend spel, dat me nog niet gaat vervelen. Jammer dat de nieuwe Fall of Rome versie nog niet op het Spellenspektakel te bewonderen was. Toen de beurs was afgelopen, was het tijd om bij te komen. Nog even de spellen opruimen en dan de reis naar huis.
Beursthermometer
Spellenvereniging Roll the Dice heeft weer een beursthermometer bijgehouden. Door de bezoekers kon op de spellen worden gestemd.
Om in de eindstand te komen moest er minimaal 20 maal gestemd zijn op een spel. Het aantal stemmen en het gemiddelde cijfer vind je in onderstaande tabel.
Plaats Spel Stemmen Gemiddelde Uitgever
1 Azul 147 8,12 Asmodee NL
2 Ganges 46 7,87 999 Games
3 The River 22 7,82 Asmodee NL
4 Clever 49 7,76 999 Games
5 Trans Europa 47 7,66 Ravensburger
6 Kwakzalvers 62 7,45 999 Games
7 Flamme Rouge 33 7,39 HOT Games
8 Orbis 23 7,39 Asmodee NL
9 Chronicles of Crime 26 7,38 999 Games
10 Star Wars X-Wing 24 7,25 Asmodee NL
Plaatsen 11-20: Manhattan, Chimera Station, Reef, Cacao, The Climbers, Forbidden City, Dobbelkoning, Bang! dobbelspel, Exploding Kittens, Sequence
Plaatsen 21-30: Cosmic Encounter, Luxor, The Mind, Professor Evil, Rhodes, Ice Cool, Rifugio, Max de Kat, The Great Tour, Jurassic World
Na 3 opeenvolgende jaren een Pandemic variant op 1, nu dan een andere titel: de winnaar van de Nederlandse Spellenprijs Azul.