Top 10 Coöperatieve spellen
Geschreven door Ronald, juni 2021
Coöperatieve spellen
De samenwerkingsspellen zijn niet meer weg te denken. De spelers spelen gezamenlijk tegen het spel en winnen met elkaar of verliezen met elkaar. In deze top 10 ben ik uitgegaan van volledig coöperatieve spellen, zonder dat er een verrader tussen de spelers zit, zoals bijvoorbeeld bij Shadows over Camelot. Ook escaperoom spellen heb ik buiten beschouwing gelaten. Na één keer spelen, weet je de oplossing en is het niet leuk meer.
Top 10
1. Pandemic
Er zijn heel veel varianten van dit spel, waaruit ik geen keuze heb gemaakt. Ik heb het basisspel als vermelding genomen. In dit spel moeten de spelers voor 4 ziektes een medicijn vinden, voordat de wereld aan de ziektes ten onder gaat. Het systeem zit zo elegant in elkaar en de spanning neemt tijdens het spel steeds maar toe. Ik leg nog steeds graag het basisspel of een variant op tafel, al dan niet met een of meer uitbreidingen. Kijk op Pandemicmania voor meer informatie daarover.
2. T.I.M.E. Stories
In T.I.M.E. Stories zijn de spelers tijdreizigers die een probleem moeten oplossen. Elke keer als je het spel speelt weet je meer over het verleden en kun je proberen je doel te bereiken, voordat het spel is afgelopen. Je wilt pas stoppen als het is gelukt. De verschillende verhalen die er verkrijgbaar zijn, hebben elk een heel andere stijl en bijzondere elementen. Het ene verhaal zal je meer aanspreken dan het andere, maar het zal je elke keer verrassen. Een leuk element vind ik dat de spelers een kaart die ze gezien/gelezen hebben in eigen woorden moeten vertellen. Dan blijkt er soms belangrijke informatie verloren te gaan.
3. Robinson Crusoe
Overleef op een eiland en probeer ook nog aan de opdrachten te voldoen. Zoek voedsel, bouw een onderdak en werk aan diverse uitvindingen. Geen gemakkelijk spel, dat zeker de eerste keer wat stroperig speelt. Het zit echter prima in elkaar en een leuk element is dat problemen waar je niets mee doet, je later in het spel om de oren slaan. Er zijn veel door fans gemaakte scenario's te vinden. Dit spel zou eigenlijk vaker op tafel moeten komen.
4. De Legenden van Andor
Een prachtig uitgevoerd avonturenspel. Je begint met weinig spelregels en leert en gedurende de spellen meer bij. Een soort Dungeons & Dragons zonder dat er een spelleider nodig is. Diverse uitbreidingen en fan-scenario's geven dit spel een extra lange levensduur. Er moet wel gevochten worden in het spel, maar dat is niet het hoofddoel. Laat je onderdompelen in de verhaallijnen.
5. 7th Continent
Wat een groot avonturenspel. De landkaart wordt langzaam maar zeker ontdekt tijdens de verschillende missies. Het leuke is dat de verschillende delen van de landkaart in verschillende versies bestaan. Staat er de ene keer een bewoond huisje, de volgende keer kan het onbewoond zijn. Kun je de missie voltooien voordat je levenskracht op is? Heb je alle verborgen informatie op de landkaart ontdekt? Dit spel houdt je echt uren bezig en kan eenvoudig midden in een spel stilgelegd, zodat je een volgende keer weer verder kunt.
6. Space Alert
Luister naar een 10 minuten durende soundtrack en plan tegelijkertijd je acties aan boord van het ruimteschip. Wie doet wat en wanneer? Nadat deze hectische 10 minuten worden de acties rustig uitgevoerd en als het goed is, hebben de spelers de missie volbracht. Door deze hectiek is er niet één speler die de overhand kan nemen en alle zetten voor de andere spelers bepaalt. Niet voor iedereen geschikt en zeker voor de latere missies moet het team goed op elkaar ingespeeld zijn.
7. The Crew
Een coöperatief slagenspel. Daar hadden we nog niet van gehoord. Maar het werkt verbluffend goed. Zorg dat de juiste spelers de juiste kaarten in een slag halen. En dat met zeer beperkte communicatie. Je leert van dit spel wel goed de mogelijkheden van slagenspellen kennen. Erg leuk om je met je team door alle missies heen te spelen.
8. Just One
Dit is coöperatieve spel is een stuk luchtiger, meer een partyspel. In dit spel moeten zoveel mogelijk van 13 woorden worden geraden. Om beurten moeten de spelers een woord raden. De andere spelers mogen een aanwijzing van één woord (just one) geven. Komen er echter aanwijzingen overeen, dan komen deze te vervallen en wordt het een stuk lastiger. Vervolgens mag de rader één antwoord (just one) geven. Is het goed, dan winnen de spelers het woord. Geeft de speler geen antwoord, dan verliezen de spelers het woord. Maar geeft de speler een foutief antwoord, dan verliezen de spelers twee woorden.
9. Fuse
Dit is een hectisch spel waarin gezamenlijk diverse tijdbommen onschadelijk gemaakt moeten worden. Iedere speler heeft twee bommen voor zich, die hij moet ontmantelen door een combinatie van gekleurde dobbelstenen. Elke beurt worden er net zoveel dobbelstenen geworpen als er spelers zijn en elke speler moet een dobbelsteen gebruiken. Lukt dat niet, dan moeten sommige spelers weer dobbelstenen verwijderen. Heb je je bom ontmanteld, dan krijg je een nieuwe uit de voorraad. Zijn alle bommen binnen 10 minuten ontmanteld, dan hebben de spelers gewonnen en kunnen even uitblazen.
10. Paleo
Dit recente spel heeft direct een plaatsje in mijn top 10 behaald. Je moet met je stam zien te overleven in het stenen tijdperk. Je moet elke beurt een keuze maken uit kaarten, waarvan je de achterkant ziet. Je kunt dan inschatten wat je kunt verwachten, maar dat is niet altijd het geval. Kun je de kaart niet alleen te lijf, dan kunnen soms andere spelers je helpen. Goed overleggen wat te doen is de sleutel naar de overwinning. Door de verschillende scenario's komen er elk spel andere kaarten in de stapel, zodat het spel verrassend blijft.